Glasögon!

Willes brytningsfel har blivit riktigt dåligt på vänster öga. Nu är det glasögon på heltid som gäller. Plus, att han måste ha en lapp över höger öga 6 timmar om dagen så att hjärnan ska fatta och börja använda vänster öga. Som det är nu så har hjärnan kopplat bort vänster öga .

Jag tog även upp mina synproblem så Wille fick göra en synfältsundersökning. Detta görs normalt bara på vuxna, eftersom det är ganska svårt att fixera blicken utan att börja flacka och söka efter den lilla pricken. Men Wille klarade det galant så "systern" som gjorde undersökningen var jätteimpad och gav Wille en liten Nalle som belöning! :D
Han har inga tecken på att ha samma synproblem som jag. :)

Nå! Nu är problemet med glasögonen och framförallt lappen för ögat!!!
Glasögonen blir kanske inte nåt större problem. MEN lappen!! Han är livrädd över att bli retad för detta....stackaren! Det bästa vore om han gjorde bort de 6 timmarna direkt på förmiddagen....men det blir ju då under skoltid!! Han får inte cykla med lapp för ögat, så då skulle han ha större "frihet" om han gjorde bort det på f.m....och kan då cykla med sina kompisar på eftermiddagen.

Jag har gjort mitt yttersta med att förklara varför, plus att doktorn har berättat detsamma. Jag vet inte vad mer jag ska göra. Fast det är klart att när väl kompisarna har sett det och förhoppningsvis inte gör nån stor sak av detta så går det nog jättebra. Men men, hur övertyga att det kommer att gå nra????
Har NI något råd åt mig??

Nå niin....nu sitter Wille här bakom och försöker slingra sig ur lappen!! Vi ska ta o läsa lite Dr Mugg så vi får nåt annat att tänka på!!

Ha en god kväll!!!

Kommentarer
Postat av: Ulle

Skönt att han inte visar några tecken på att ha samma synfel som du.

2007-08-15 @ 21:29:32
Postat av: Nina

berätta att det kan bli problem längre fram....jag har det problemet att hjärnan har helt kopplat bort ena ögat och det är först nu jag har problem och märker av det att jag bara använder ett öga, det gick bra ända till nu !!
SÅ JÄTTE viktigt med lappen...vet inte hur du skall motivera honom.
Men vill inte att det skall bli så som jag har det= ena ögat överansträngt = ser dåligt, får flimmerattacker för det öga jag använder,huvudvärk, och går ej att korrigera helt bra med glaögon mer, det gick förr men nu går det int längre.
motivera, motivera, prata om det, tjata ja försök med allt på alla sätt!!!!
morsan har visst slagits som F...n med mig om lappen när jag var liten och hon sa att då visste hon inte hur viktigt det var.

2007-08-15 @ 21:39:41
URL: http://anin.blogg.se
Postat av: sussi

Dom kommer INTE att reta honom - vi mammor i byn får ta d m våra barn! Nemas problemas! :)

2007-08-15 @ 21:39:50
Postat av: Lena Pesula

Jag tror inte att de kommer att reta honom. Jag förstår att han känner det så men försök övertyga honom om det.
Säg att det är inte alla som är pirater på heltid, försök göra det till en häftig grej + att det självklart är bra för honom.
Jag är säker på att det löser sig vännen.
Annars kommer arga Lena från Uppsala...Grrr och tar hand om elaka barn ;-)
Ge lillkillen en styrkekram från Uppsalagänget.
Kram Lena, Mattias, Oliver och Rasmus

2007-08-15 @ 21:43:26
Postat av: Kajsa

jag ska prata med kasper. Annars tror jag inte att nån är så dum så dom retar honom. Han kommer ju att se hur cool ut som helst!

2007-08-15 @ 23:14:49
Postat av: Catharina

Min syster hade likadant när hon var liten, men som sagt, barn är barn och hon slarvade med lappen, så hon har mycket dålig syn på ena ögat.. om mamma är med första dagarna i skolan när han har lapp, så kommer det att bli lättare för honom sedan, tror jag i alla fall, man kan söka ersättning för en dag av försäkringskassan.

2007-08-16 @ 08:05:54
Postat av: morsan

barn, är barn, Han kommer å retas, på någon gång.
Men det gäller att få ha på lappen, motivera å prata å prata,
sen, att Han har DÖDSKALLAR KLÄDERNA på sig LAPP PÅ ÖGAT, Han BLIR EN RIKTIGT PIRAT!

2007-08-16 @ 08:26:28
Postat av: Anki

Kan du inte köpa nå döskalleklistermärken eller nåt o limma på lappen? Säg att säkert skulle alla andra vilja ha likadant.Det är svårt. Kanske vi ska locka med studsmattan? Om han har lappen som han ska så då får han studsmattan sen? Vi betalar halva studsmattan, men bara om han använder lappen som han ska.

2007-08-16 @ 10:04:17
URL: http://anki.webblogg.se
Postat av: sussi

Du hör ju vilken mundiarée jag har, är nog dags att börja joppa...

2007-08-16 @ 21:57:16
Postat av: kerstin

föräldrar och skolfröken får förklara varför han måste ha lappen tror inte att barnen retar då. Har man kompisar så har man. Ha det gött.

2007-08-16 @ 22:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
eXTReMe Tracker